یک وکیل حقوق بشر می‌گوید خودداری دیوان عالی امریکا از اتخاذ رویکردی جدید درباره حقوق زندانیان خارجی در زندان گوانتانامو ناامید کننده است. 


پاول ولف، وکیل بین‌المللی امریکایی روز سه شنبه (23 خرداد، 12 ژوئن) در گفت‌وگو با بخش امریکای پرس تی‌وی تصریح کرد:"به عقیده من کم‌تر از یک درصد از پرونده هایی که به دیوان عالی ارجاع داده می‌شود مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرند."

وی افزود، این حقیقت که دیوان عالی امریکا به این پرونده ها توجه نمی‌کند ناامید کننده است ولی تعجب آور نیست. 

دیوان عالی امریکا روز دوشنبه (22 خرداد، 11 ژوئن) با جانبداری از دولت اوباما، درخواست‌های فرجام خواهی 7 زندانی گوانتانامو را رد کرد؛ زندانیانی که تلاش‌های‌شان برای آزادی از طریق پرونده های ارائه شده به قضات فدرال امریکا در واشنگتن با شکست مواجه شده بود. 

اوباما ژانویه 2008 و به عنوان یکی از نخستین اقداماتی که پس از تصدی ریاست جمهوری امریکا انجام داد وعده تعطیلی زندان گوانتانامو ظرف یک سال را مطرح کرد، وعده ای که با محکومیت بین‌المللی گسترده از سوی متحدان امریکا مواجه شد.

زندان گوانتانامو ژانویه 2002 به منظور نگهداری مظنونان به تروریسم که پس از حملات 11 سپتامبر 2001 به ویژه در افغانستان دستگیر می‌شدند در خلیج کوبا تاسیس شد. در دوره ای در زمان ریاست جمهوری جرج بوش، رئیس جمهوری سابق امریکا این زندان حدود 800 مظنون به شرکت در عملیات‌های القاعده و طالبان را در خود جای داده بود. در حال حاضر 169 مظنون در گوانتانامو زندانی هستند