لیو ویمین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در تقابل با تحریم‌های یک جانبه واشنگتن علیه ایران، از خرید نفت این کشور توسط پکن دفاع کرده است.


لیو در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: "چین از طریق مجراهای عادی نفت ایران را وارد می‌کند؛ مجراهایی که شفاف هستند و ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل نبوده و به منافع دیگر کشورها آسیب نمی‌زنند."

تاکید چین بر حفظ روابط اقتصادی عادی با تهران یک روز بعد از این صورت گرفت که واشنگتن هفت کشور دیگر شامل هند، کره جنوبی، سریلانکا، مالزی، تایوان، ترکیه و آفریقای جنوبی را به فهرست کشورهای معاف شده از تحریم‌ها علیه خریداران نفت ایران، افزود.

امریکا در ماه مارس نیز 10 کشور عضو اتحادیه اروپا و ژاپن را نیز مشمول معافیت قرار داد. این معافیت‌ها باید بعد از 180 روز دوباره مورد تمدید احتمالی واقع شوند.

این در حالی است که چین، یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت ایران، در فهرست اعلام شده از سوی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا قرار ندارد.

واشنگتن تحریم‌های یک جانبه متعددی را علیه ایران اعمال کرده و دیگر کشورها را نیز تحت فشار قرار داده است تا از این تحریم‌ها پیروی کنند؛ با وجود این، بسیاری از کشورها که در صدر آن‌ها چین و هند قرار دارند، در این باره ابراز تردید کردند.

امریکا، رژیم اسرائیل و بعضی از متحدان آن‌ها ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای‌اش متهم می‌کنند.

ایران ضمن رد این اتهامات، می‌گوید، به عنوان یکی از امضاءکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که حاکی از انحراف برنامه انرژی هسته‌ای ایران به سمت تولید سلاح‌های اتمی باشد، پیدا نکرده‌اند.