در آستانه برگزاری انتخابات مهم پارلمانی یونان، مردم این کشور به برداشت موجودی از حساب‎های بانکی خود و انبار کردن مواد غذایی روی آورده‌اند.


بسیاری بر این باورند که برگزاری انتخابات پارلمانی یونان در روز یکشنبه، این کشور را به خروج از حوزه یورو وادار خواهد ساخت.

به گزارش رویترز، بانک‌داران یونانی می‌گویند، روزانه حدود 800 میلیون یورو( یک میلیارد دلار) از بانک‌های مهم کشور برداشت می‌شود.

به گفته خرده فروشان، مردم از بیم رایج شدن دوباره دراخما( واحد پول سابق یونان) و احتمال کمبود مواد غذایی، سرگرم خرید پاستا واقلام غذایی کنسرو شده هستند.

نگرانی از رایج شدن دوباره دراخما، پس از شایعات احتمال انتخاب الکسی تسپیراس، رهبر حزب چپ گرای سیریزا در انتخابات، تشدید شد.

بر اسا س آخرین نظرسنجی‌ها، حزب سیریزا که با دریافت بسته کمک 130 میلیارد یورویی( 160 میلیارد دلاری) مخالف است، با حزب محافظه کار دموکراسی نوین که از دریافت بسته کمکی حمایت می‌کند، در رقابت تنگاتنگ قرار دارد.

این درحالی است که بنابر برخی از "نظرسنجی‌های محرمانه"، حزب سیریزا، پیروزی چشم‌گیری را در این انتخابات کسب خواهد کرد.

الکسی تسپیراس رهبر سیریزا روز سه‌شنبه اعلام کرد که اگر وی در انتخابات آتی (روز یکشنبه) پیروز شود، برنامه دریافت بسته کمک از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول را لغو خواهد کرد.

رهبر سیریزا یادآور شد:" بسته کمک مربوط به گذشته است و این برنامه از روز دوشنبه به تاریخ می‌پیوندد."

یونان کانون بحران بدهی حوزه یورو بوده است و اکنون در پنجمین سال رکود اقتصادی به سر می‌برد. یک پنجم مردم یونان بی‌کار بوده، بانک‌های این کشور متزلزل هستند و همچنین حقوق بازنشستگی و دست‌مزدها تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است.

آخرین آمارها حاکی از آن است که اقتصاد یونان در سه ماه اول سال 2012، 6.2 درصد کاهش داشته است. در صورتی که وام دهندگان بین‌المللی از ارائه بسته کمک مالی 130 میلیارد دلاری لازم برای ادامه عضویت یونان در حوزه یورو خودداری کنند، این کشور تا اواخر ماه ژوئن ورشکست خواهد شد.