حماس می‌گوید گزارش اخیر درباره حمله مرگبار نیروهای رژیم اسرائیل به کشتی ماوی مرمره در سال 2010 ثابت می‌کند این حمله "جنایتی علیه بشریت" بوده است.



اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت مردمی حماس روز چهارشنبه (24 خرداد، 13 ژوئن) در سخنانی خطاب به خبرنگاران تصریح کرد:"این گزارش اثبات کرد آن‌چه جهانیان در رابطه با حادثه کشتی (ماوی) مرمره می‎گویند این است که این اقدام جنایتی بر ضد بشریت و دزدی دریایی اشغال‌گران اسرائیلی است."

نتیجه یک تحقیق درباره این حادثه که 13 ژوئن در قالب یک گزارش منتشر شد، از "کاستی‌های اساسی و قابل توجه" سران رژیم اسرائیل در هدایت تهاجم سال 2010 حکایت می‌کند.

کماندوهای نیروی دریایی رژیم اسرائیل 31 می 2010 از قایق و بالگرد به کاروان دریایی آزادی غزه حمله کردند. این کاروان دریایی که از 6 کشتی تشکیل شده بود با هدف شکست محاصره چندین ساله نوار غزه از سوی رژیم اسرائیل، به این منطقه سفر کرد و در حالی از سوی نیروهای رژیم اسرائیل مورد حمله قرار گرفت که در آب‌های بین‌المللی قرار داشت.

در این حمله 9 شهروند ترکیه‎ای جان خود را از دست دادند. این حمله از سوی شورای امنیت سازمان ملل محکوم شد و این شورا رژیم اسرائیل را برای کاهش اندک محاصره این منطقه محروم تحت فشار قرار داد.

اما نتایج یک تحقیق که اخیرا از سوی یک گروه دیده بان اسرائیلی صورت گرفته، از تشخیص و ارزیابی ضعیف بنیامین نتانیاهو از این حمله حکایت می‌کند.

میچا لیندن اشتراوس، ناظر گروه دیده‎بان مذکور در این گزارش 153 صفحه‎ای آورده است:"در روند تصمیم گیری که تحت هدایت و نظارت بنیامین نتانیاهو نخست وزیراسرائیل صورت گرفت، نقائص اساسی و قابل توجهی مشهود است."

بر اساس این گزارش :"با وجود این‌که مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی، نظامی و اطلاعاتی ( اسرائیل) از تفاوت کاروان دریایی ترکیه با سایر کاروان‌های دریایی آگاهی داشتند، روند تصمیم گیری نخست وزیر اسرائیل در این مورد بدون بهره‎ گیری از یک کار گروهی منظم، هماهنگ و مستند انجام شد."

در ادامه این گزارش با اشاره به کشتی ترکیه‎ای که 9 تبعه این کشور در آن به قتل رسیدند، آمده است نتانیاهو نتوانست "درک کند که توقف اجباری این کاروان دریایی به عنوان جرقه آغاز درگیری خشونت آمیز در عرشه ماوی مرمره محسوب می‌شود."

نتایج این تحقیق با موضع نخست وزیر رژیم اسرائیل در تناقض قرار دارد. نتانیاهو ضمن تقدیر از عملکرد نیروهای اسرائیلی در این زمینه، از اقدام خود در خصوص نحوه اداره امور مربوط به این حمله دفاع کرد.

روابط رژیم اسرائیل و ترکیه از زمان تهاجم سال 2010 به کشتی ماوی مرمره با تنش جدی مواجه شده است. تل آویو از پذیرش درخواست آنکارا برای عذرخواهی رسمی از خانواده‎های قربانیان این حمله و پرداخت غرامت به آن‌ها خودداری کرده است.

منبع:پرس تی وی