روزنامه ینی مساوات، پرتیراژترین روزنامه جمهوری آذربایجان نوشت، آنار بایراملی خبرنگار محلی صداوسیما در باکو با اتهام ساختگی به دو سال حبس محکوم شده است.


این روزنامه در جدیدترین شماره خود با تاکید بر این‌که آنار بایراملی انسانی مومن، پاک‌سرشت و خداشناس است نوشت، وی تنها به خاطر فعالیت خبرنگاری در تلویزیون سحر و به ناحق به دو سال زندان محکوم شده است.

ینی مساوات با اشاره به این‌که سازمان عفو بین‌الملل آنار بایراملی را زندانی وجدان خوانده است افزود: "سردمدارن بدون توجه به اصول انسانی، با استفاده از حربه مواد مخدر، یکایک آزاداندیشان را روانه سلول‌های انفرادی و زندان می‌کنند."

این روزنامه مخالف دولت جمهوری آذربایجان همچنین با متهم کردن باکو به گروگان گرفتن شهروندان خود نوشت: "حبس آنار بایراملی پیش‌درآمدی بر تیرگی مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان است."

ینی مساوات با تاکید بر این‌که رژیم باکو با استفاده ار روش‌های دوران قرون وسطا، چرخه تولید زندانیان وجدان در جمهوری آذربابجان را ایجاد کرده است، نوشت: "مهمان حسین‌اف، وبلاگ‌ساز و خبرنگار موسسه امنیت و آزادی گزارشگران نیز با سفارش مقامات بالا و به علت ناخرسندی آن‌ها از اطلاع‌رسانی موسسه امنیت و آزادی گزارشگران از واقعیات موجود جمهوری آذربایجان اخیراً بازداشت شده بود." وی امروز آزاد شد.

پیش از این ده‌ها تشکل و نهاد بین‌المللی از وجود فضای اختناق علیه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در جمهوری آذربایجان انتقاد کرده‌اند. 

در همین حال، خبرگزاری آلمان در گزارشی اتهامات وارده به آنار بایراملی را سیاسی خواند.

این خبرگزاری به نقل از ائلدار بایراملی، برادر آنار، اتهامات وارده را "ساختگی و سیاسی" خواند و نوشت، در اعتراض به حکم صادره، به دادگاه تجدیدنظر مراجعه خواهد شد.

خبرگزاری آلمان در گزارش خود همچنین نوشت، محمد حسینی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز اتهام خبرنگار محلی شبکه تلویزیونی سحر در باکو را واهی خوانده و از جمهوری آذربایجان خواست با این‌گونه بهانه‌های "بی‌مورد" با خبرنگاران ایران برخورد نکند.

برخی از نشریات آلمان نیز نوشتند، گزارشگر ویژه مجمع پارلمانی شورای اروپا درخصوص جمهوری آذربایجان در گزارش آتی خود مقابله با آزادی بیان و حبس خبرنگاران در این کشور به بهانه واهی را محکوم خواهد کرد.