علی اکبر صالحی با اشاره به دیدگاه تهران درباره حل موضوع انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بر اساس راه حل مرضی‌الطرفین، بر استمرار این رویکرد در اجلاس مسکو تاکید کرده است.


علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست همسایگان نزدیک و دور افغانستان با گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن مروری بر روابط دو کشور، دیدگاه تهران در خصوص حل موضوع انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بر اساس راه حل مرضی‌الطرفین را مورد اشاره قرار داد و با توجه به اجلاس آتی جمهوری اسلامی ایران و 1+5 در مسکو، بر استمرار این رویکرد در این اجلاس تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آلمان نیز در این دیدار شرایط موجود را فرصت مناسبی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دانست و ابراز امیدواری کرد، گفت‌وگوهای مسکو با موفقیت برگزار شود.

ایران و گروه 1+5 طی آخرین دور مذاکرات خود در بغداد توافق کردند که معاونان و کارشناسان دستور کار مشخصی را پیش از دور سوم مذاکرات 18 و 19 ژوئن (29 و 30 خرداد) مسکو آماده کنند. 

با این وجود نمایندگان گروه 1+5 تاکنون درخواست ایران برای شرکت در این نشست‌های کارشناسی را نادیده گرفته‌اند؛ اقدامی که موجب شد تهران هشدار دهد که این پا پس کشیدن گروه 5+1 بر روند کل مذاکرات تاثیر خواهد گذاشت.

با این وجود سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه (24 خرداد) با سفر به تهران در دیدار با همتای ایرانی خود، تاکید کرد که حضور و مشارکت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مسکو با توجه به نقش موثر این کشور ضروری است.

پیش از این نیز کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود، شش قدرت جهانی آماده گفت‌وگو در مورد پیشنهاد پنج محوری ایران در مذاکرات آتی در مسکو هستند.

اشتون روز 22 خرداد، (11 ژوئن) در یک گفت‌وگوی تلفنی با سعید جلیلی، دبیر عالی شورای امنیت ملی ایران گفت، گروه 1+5 ( انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و امریکا بعلاوه آلمان) آماده مذاکره در مورد پیشنهاد ایران است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات آتی در مسکو، ابراز امیدواری کرد دو طرف بتوانند بر پایه پیشنهاد ایران و بسته 1+5 زمینه‌های مشترکی را پیدا کنند.