سهامداران کوچک اسپانیا با تجمع مقابل اداره مرکزی چهارمین بانک بزرگ این کشور، دریافت بسته کمک مالی بانک‌ها را در این کشور بحران‌زده حوزه یورو محکوم کرده‌اند.


سهامداران کوچک در تجمع روز شنبه (3 تیر، 23 ژوئن) مقابل اداره مرکزی بانکیا در مادرید، به دریافت بسته کمک مالی بانک‌ها که به نفع طبقه ثروتمند جامعه است، اعتراض کردند.

معترضان در حالی که علیه دریافت کمک‌های مالی این بانک شعار سر می‌دادند، گفتند دولت باید درک کند آن‌ها هستند که بانک‌ها را نجات می‌دهند و نه افراد ثروتمند.

یکی از معترضان گفت: "در این کشور، تنها از افراد ثروتمندی حمایت می‌شود که پول زیادی را دزدیده‌اند."

وی افزود: "در حالی که اگر فردی تکه‌ای نان و سوسیس برای سیر کردن خانواده‌اش بدزدد، به زندان خواهد رفت. آن‌هایی که دزدی میلیونی می‌کنند مانند بانکیا و بانک‌های دیگر از خانه‌های مجلل و غذا و پوشاک خوب بهره مند می‌شوند."

دفاتر بانکیا در مادرید از زمانی که خواستار دریافت بسته کمک مالی شد، صحنه تظاهرات‌های گسترده بوده است. در حالی که تعدادی از بازنشستگان تحت تاثیر بحران اقتصادی قرار گرفته‌اند، در مقابل اداره مرکزی این بانک تظاهرات‌هایی را به طور منظم برگزار کرده‌اند.

این بانک که اولین بانک پس انداز اسپانیا محسوب می‌شود کمتر از یک سال بعد از ثبت در بورس سهام ورشکسته شد.

حدود 500 هزار سهام دار کوچک سهام معمولی و ممتاز این بانک را خریداری کردند.

این سهامداران می‌گویند بانک آن‌ها را فریب داده تا سهامش را خریداری کنند. آن‌ها می‌گویند بانکیا از ورشکستگی‌اش پیش از پخش این خبر مطلع بوده است.