الکسیس کوردین وزیر سابق دارایی روسیه می‌گوید، حوزه یورو از هم خواهد پاشید چرا که توانایی لازم برای مقابله با بحران‌های اقتصادی و مالی را ندارد.


کوردین روز شنبه (3 تیر، 23 ژوئن) در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفت: یک بحران جدی مالی و اقتصادی ظرف یک سال اروپا را در بر خواهد گرفت... و اسپانیا و بعد از آن احتمالا ایتالیا قربانیان بعدی آن خواهند بود. زمان (برای جلوگیری از این بحران) به پایان رسیده است."

وزیر سابق دارایی روسیه همچنین تاکید کرد جهان در آستانه سقوط اقتصادی قرار دارد و بحران مالی یونان حل نشده باقی خواهد ماند.

وی افزود: "یونان نخواهد توانست به تعهدات خود (در قبال وام دهندگان) عمل کند."

کوردین خاطر نشان کرد، حتی اگر آلمان در توافقات خود با یونان در مورد بسته‌های کمکی تجدید نظر کند، یونان همچنان در بحران باقی خواهند ماند.

وی گفت، یونان از حوزه یورو خارج خواهد شد و همین سرنوشت در انتظار اسپانیا نیز هست.

کوردین گفت بحران مالی در حوزه یورو اجتناب ناپذیر است و زمان برای جلوگیری از وقوع چنین سناریویی تمام شده است.

وی تاکید کرد، بنابراین، جدی ترین بحران اقتصادی و مالی ظرف یک سال در اروپا ایجاد خواهد شد و راه حل احتمالی خروج از این بحران بخشیدن بخشی از بدهی‌های اسپانیا و ایتالیا است.

وی در پایان گفت، اگر به کشورها اجازه داده شود بخشی از بدهی‌های خود را نپردازند و دست به تجدید ساختار بدهی‌های خود بزنند و همچنین دولت‌های مربوطه دوباره به بانک‌ها تزریق سرمایه بکنند، عواقب وخیم این بحران ممکن است به تاخیر بیافتد.

یونان که در کانون بحران بدهی منطقه یورو قرار دارد، در پنج سال اخیر به علت اتخاذ تدابیر سختگیرانه ریاضتی از سوی دولت در رکود اقتصادی به سر برده است؛ تدابیری که موجب شده هزاران نفر مشاغل خود را از دست بدهند.

بیم آن می‌رود تاخیر بیشتر در حل بحران بدهی حوزه یورو که در یونان در اواخر سال 2009 آغاز شد و ایتالیا، اسپانیا و فرانسه را سال گذشته تحت تاثیر قرار داد، نه تنها اروپا بلکه بیشتر کشورهای توسعه یافته را به سمت رکود اقتصادی سوق دهد.