به گزارش پرس تی‌وی، مقامات امریکا در مورد طرحی جدید مبنی بر حضور طولانی مدت در عراق بواسطه هزینه میلیون‌ها دلار برای به روز کردن سفارت واشنگتن مذاکره کرده‌اند.



اعضای کمیته فرعی امنیت ملی، دفاع داخلی و عملیات خارجی مجلس نمایندگان امریکا روز پنج شنبه (8 تیر، 28 ژوئن) در مورد یک طرح مبنی بر تغییر ماموریت نظامی به ماموریت غیرنظامی در عراق و هزینه‌های احتمالی مربوط به آن و همچنین عواقب آن برای امریکا مذاکره کردند.

پیتر ورا، یکی از دستیاران وزیر دفاع امریکا گفت: "مهم‌ترین درسی که ما در حال فراگرفتن آن هستیم، لزوم برنامه‌ریزی پیشرفته و یک همکاری مستمر و همچنین یک روند نظارتی در جریان یک دوره انتقالی است."

با وجود این‌که برنامه انتقالی جدید امریکا از حمایت کمی میان عراقی‌ها برخوردار است، معاون مدیر آژانس امریکا برای توسعه بین‌المللی (USAID) ادعا کرد که "طرح این برنامه هم برای عراقی‌ها و هم برای امریکایی‌ها مفید است" و موجب تغییری واقعی در برنامه‌ریزی‌های امریکا و ثمربخشی آن‌ها می‌شود.

پاتریک کندی، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور مدیریت می‌گوید که "شما باید طرحی داشته باشید و در لحظه آخر تصمیم‌گیری کنید اما باید برای گرفتن چنین تصمیمی آماده باشید."

بر اساس یک تحقیق که توسط دانشگاه براون انجام گرفت، جنگ عراق حدود دو تریلیون دلار برای امریکا هزینه دربر داشت.

تصمیم برای هزینه میلیون‌ها دلار دیگر در حالی گرفته شده است که میلیون‌ها امریکایی در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند و میانگین مردم این کشور با فقر گسترده و توقیف منازل خود روبرو هستند.

امریکا نیروهای خود را به دلیل فشار شدید بین‌المللی و همچنین هزینه‌های سرسام‌آور ماشین جنگی‌اش در عراق، در سال 2011 از این کشور جنگ زده بیرون کشید اما همچنان فعالانه در تلاش است تا به نحوی در این کشور بماند و نقشی عمده در این منطقه نفت‌خیز خاورمیانه ایفا کند.

منبع:پرس تی وی