یک تحلیل‌گر در گفت و گو با پرس تی‌وی، درباره بالا رفتن بهای نفت در بازارهای جهانی به دلیل تحریم‌ها علیه ایران هشدار داده است.



راوی باترا، استاد اقتصاد از دانشگاه ساترن متدیست تگزاس در گفت و گوی اختصاصی با پرس تی وی گفت، این احتمال هست که بهای نفت افزایش یابد و به یک‌صد دلار و حتی صدها دلار هم برسد.

راوی باترا همچنین یادآورد شد، ادامه این روند اوضاع اقتصادی کل دنیا به ویژه منطقه بحران زده یورو و اقتصاد امریکا را که در حال رکود قرار دارد، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه ساترن متدیست تگزاس، یافتن گزینه‌ای جایگزین برای نفت خام ایران را سخت توصیف کرد و افزود کشورهایی که در اعمال تحریم‌ها علیه ایران مشارکت داشته‌اند، پیامدهای اقتصادی سختی در انتظارشان خواهد بود.

وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا، تحت فشارهای امریکا در 23 ژانویه به منظور جلوگیری از اقدام اعضای این اتحادیه در خرید نفت خام ایران و انجام تجارت با بانک مرکزی این کشور و همچنین مسدود کردن دارائی‎ ایرانی‎ها در سراسر اتحادیه اروپا، با اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران موافقت کردند.

این تحریم‌ها که از اول جولای به مرحله اجرا درآمد، در نتیجه ادعاهای واشنگتن و برخی از متحدان غربی آن که ادعا می‌‌کنند برنامه انرژی هسته‌ای ایران بعدی نظامی را در برمی‌گیرد، اعمال شده است.

ایران ضمن رد اتهام‌های مطرح شده از سوی امریکا و متحدان غربی آن درباره دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‎ای تهران، تاکید دارد که به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق استفاده از فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز را دارد.

ایران همچنین هشدار داده است که دورجدید تحریم‌ها بر روند بحران اقتصادی کشورهای اروپایی و همچنین بیش‌تر از همه بر اقتصاد بحران زده امریکا تاثیر گذار خواهد بود

منبع :پرس تی وی