دولت چین اعلام کرده است که هیچ گونه طرحی برای شرکت در کنفرانس به اصطلاح "دوستان سوریه" که قرار است روز جمعه (16 تیر) در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار شود ندارد.


لیو ویمین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت که کشورش به این کنفرانس دعوت شده است، اما چین "در حال حاضر قصد شرکت در این نشست را ندارد."

وی افزود: "ما معتقد هستیم که یک فاز کلیدی برای حل موضوع سوریه به روش سیاسی وجود دارد."

پس از نشست‌های فوریه در تونس و آوریل در استانبول، این سومین نشست از نوع خود است. چین در هیچ یک از این دیدارها شرکت نداشته است.

روسیه، یکی دیگر از صاحبان حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل نیز پیشتر اعلام کرد، در این نشست شرکت نمی‌کند. مسکو غرب را به تلاش برای تحریف توافق پیشینی که میان قدرت‌های جهانی در ژنو درباره سوریه حاصل شد متهم می‌کند.

کوفی عنان در نشستی خبری پس از نشست ژنو گفت، شرکت‌کنندگان در این نشست توافق کردند که نهاد انتقالی دولتی در سوریه می‌تواند اعضای دولت فعلی، مخالفان و دیگر گروه‌ها را دربر گیرد و بر اساس رضایت طرفین شکل خواهد گرفت.

وزرای امور خارجه روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، ترکیه، قطر، کویت، عراق و امریکا، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب، 30 ژوئن (10 تیر) در نشستی درباره وضعیت سوریه در ژنو شرکت کردند.

نشست به اصطلاح گروه "دوستان سوریه" بیش از 60 عضو از جمله امریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و کشورهایی عربی مانند عربستان سعودی و قطر دارد.

سوریه از مارس سال 2011 میلادی صحنه خشونت گروه‌های مسلح است. صدها نفر از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی سوریه در این ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.