نتیجه روشن عزل محتشمی‌پور از کمیته حمایت از انتفاضه فلسطین؛
پیام همایش حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران چه بود
تلاش نیروهای انقلابی مجلس شورای اسلامی برای تغییر دبیرکل کمیته حمایت از انتفاضه فلسطین و قرار گرفتن یک دیپلمات انقلابی در رأس این کمیته به‌جای علی‌اکبر محتشمی‌پور، موجب شد تا کار ویژه این کمیته که حمایت اثرگذار از انتفاضه مردم فلسطین است، با برگزاری اجلاس موفق تهران محقق شود و این اجلاس، بتواند با انسجام بخشی به جریان مقاومت در منطقه، از طرفی به یک نمایش تمام عیار اتحاد در میان اعضای جریان مقاومت در خاورمیانه تبدیل شده و از طرف دیگر بابی جدید و متفاوت را در مساله تشکیل دولت مستقل فلسطینی بگشاید.
به گزارش رجانیوز، در حالی که نقش دبیرکل سابق کمیته حمایت از انتفاضه فلسطین در ایجاد دروغ بزرگ تقلب و خدشه در آبروی انقلاب اسلامی ،‌ سکوت و حمایت تلویحی در قبال شعار ننگین "نه غزه نه لبنان" در روز قدس 88 و استفاده از برخی عناصر حامی این شعار در کارگروه‌های مختلف کمیته حمایت از انتفاضه فلسطین موجب اعتراض شدید نمایندگان انقلابی مجلس به هیات رئیسه و درخواست برای تغییر وی شد، انتخاب حسین شیخ الاسلام، دیپلمات خوش‌سابقه و انقلابی و از دانشجویان پیرو خط امام به دبیرکلی کمیته حمایت از انتفاضه فلسطین، خیلی زود ثمرات خود را بروز داده و برگزاری اجلاس موفق تهران در حمایت از انتفاضه فلسطین، روند اقدامات در حال پیگیری پیرامون موضوع فلسطین را متاثر از خود کرد.
حضور خالد مشعل، رمضان عبدالله و دیگر رهبران جهادی جریان مقاومت فلسطین و سخنرانی آن‌ها و پیام اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت قانونی فلسطین و تایید راهبرد رهبر معظم انقلاب در قبال مساله فلسطین یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اجلاس تهران بود.
انتشار اخباری از امکان نقل مکان دفتر حماس به قطر یا مصر و اختلاف با دولت بشار اسد و همچنین انتشار اخباری در رسانه‌های غربی مبنی بر قطع شدن کمک‌های مالی ایران به جریان حماس به‌دلیل اختلاف نظر سیاسی در مورد مسائل منطقه و به‌ویژه مسائل سوریه، یکی از مهم‌ترین محورهای خبری علیه جریان مقاومت در منطقه خاورمیانه بود که با حضور همه اعضای این جبهه منطقه‌ای در اجلاس تهران و بیان موضعی مشترک در قبال مسائل منطقه و مساله فلسطین، نقش برآب شد.
اما شاید تاثیرگزارترین دست‌آورد راهبردی اجلاس تهران، نقش بر آب شدن طراحی غرب برای تصویب طرح تشکیل دولت مستقل فلسطینی و به تبع آن به رسمیت شناختن دولت جعلی اسرائیل توسط سایر کشورهای اسلامی ارزیابی شود.
این تلاش و طراحی غرب که از سال گذشته با چراغ سبز اوباما در سازمان ملل متحد آغاز شد و در سال جاری با سخنرانی محمود عباس در سازمان ملل مبنی بر تاسیس کشور مستقل فلسطینی به اوج خود رسید، با برنامه ریزی برای القای وجود اختلاف و شکاف در جبهه مقاومت در قبال این طرح همراه بود. اما حضور همه اعضای جریان مقاومت و اتخاذ رویکردی واحد در قبال قضیه فلسطین، واقعیت دیگری از روابط دوستانه اجزای جبهه مقاومت را در منطقه به نمایش گذاشت که بسیار متفاوت از آن چیزی است که رسانه‌های غربی به نمایش می‌گذارند.
این در حالی است که سخنرانی رهبر معظم انقلاب در این همایش به عنوان رهبر جریان مقاومت در منطقه خاورمیانه و محوریت این سخنان در تصمیمات اتخاذ شده در اجلاس تهران، جایگاه ایشان را در رهبری و هدایت جریانات مردمی و انقلابی منطقه بیش از هر زمان دیگر روشن کرده است.
وحدت نظر داخلی در قبال مساله فلسطین و اتخاذ مواضعی یکسان در این زمینه از سوی مسئولین ارشد نظام از جمله رئیس‌جمهور که این روزها با شایعاتی درباره موضع وی پیرامون مسائل منطقه شبهه‌زا شده بود نیز از ثمرات دیگر اجلاس تهران به شمار می‌رود.
اثرات این همایش آنقدر بوده است که نویسنده روزنامه الحیات نتیجه سخنان رهبر انقلاب اسلامی در اجلاس تهران را احتمال ایجاد انتفاضه‌ای جدید در فلسطین دانسته است. حمایت نخست وزیر مردمی فلسطین اسماعیل هنیه و خالد مشعل دبیر سیاسی حماس از راهبرد "سرزمین فلسطین از نهر تا بحر"، پیام سید حسن نصرالله وسخنرانی محمود احمدی‌نژاد بر همین مبنا و محور، موجی جدید از مخالفت با طراحی غربی برای فریب مردم منطقه و به رسمیت شناختن اسرائیل را به‌وجود آورده است.
در عین حال،‌در شرایطی که تحولات بیداری اسلامی در اغلب کشورهای دست‌خوش این تحولات، رویکردهای ضد صهیونیستی قوی را به همراه خود دارد، به‌طوری که در مصر به‌عنوان الگوی همه این حرکت‌ها منجر به تسخیر سفارت رژیم صهیونیستی و فرار دیپلمات‌های آن نیز شد، برگزاری با شکوه همایش حمایت از انتفاضه فلسطین در این شرایط، موجب تقویت هم‌افزایی میان انقلابیون و ایران می‌شود و بخش عمده‌ای از این حرکت‌های ضد صهیونیستی به حساب ایران می‌رود.
به هر حال، به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از موفقیت اجلاس تهران به رویکرد انقلابی و ارتباطات شخصی حسین شیخ‌الاسلام سفیر سابق ایران در سوریه و قائم مقام وزارت امور خارجه در دولت نهم برای دعوت از شخصیت‌های کلیدی مقاومت در منطقه مربوط باشد که با وجود حضور شخصی بارویکردهای فتنه انگیز مانند علی اکبر محتشمی‌پور در راس این کمیته هرگز امکان ظهور پیدا نمی‌کرد.



برچسب ها : سیاسی  ,