کورنل وست فیلسوف امریکایی و فعال حقوق بشر، در جریان تظاهرات علیه منفعت‌طلبی شرکت‌های بزرگ این کشور در واشنگتن بازداشت شده است.
به گزارش مشرق به نقل از پرس تی‌وی، این فیلسوف امریکایی عصر روز یک‌شنبه به همراه 18 معترض دیگر پس از خودداری از ترک پله‌های ساختمان دیوان عالی امریکا بازداشت شد.
وی در هنگام بازداشت و زمانی که به دست‌های او دستبند زده شده بود، گفت: "امروز روز زیبایی است."
وست یک نویسنده، مفسر، فعال حقوق مدنی و استاد برجسته امریکایی آفریقایی‌تبار دانشگاه پرینستون است و به خاطر کمک به جنبش حقوق مدنی پس از دهه 1960 مشهور بوده و مورد توجه قرار دارد.
وی پیش از دستگیری به تظاهرکنندگان گفته بود که می‌خواهد به عنوان ادای احترام به رهبر حقوق مدنی، مارتین لوتر گینک، از سوی ماموران بازداشت شود.
وست گفت: "این جنبش [جنبش وال استریت] جنبش بزرگی است، جنبش باشکوهی است در این‌جا، در سراسر کشور و جهان... این یک نوع بیداری دموکراتیک است...اکنون قصد داریم طمع شرکت‌های بزرگ را افشا و دموکراسی امریکایی را احیا کنیم."
اگر چه تا کنون افراد زیادی در شهر واشنگتن دی‌سی، پایتخت امریکا، بازداشت نشده‌اند اما معترضان که از بازداشت شدن ابایی ندارند، می‌گویند که بازداشت خود را به عنوان شکل جدی‌تری از مشارکت در آرمانی که به آن ایمان دارند، تلقی می‌کنند.
تظاهرات مردم امریکا موسوم به "وال استریت را تصرف کنید" از 26 شهریور (17 دسامبر) در نیویورک و در اعتراض به "طمع شرکت‌های بزرگ" و گسترش فساد در سطوح بالا، فقر و نابرابری اجتماعی در امریکا آغاز شد .
این مبارزه‌ها اکنون به شهرهای بزرگ امریکا از جمله سیاتل، لس آنجلس، دالاس و بوستون و صدها اجتماع مردمی سراسر این کشور گسترش یافته و هر روزه امریکایی‌های بیشتری به این جنبش می‌پیوندند.
در همین حال، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، ایرلند و پرتغال و برخی دیگر از کشورها نیز شاهد تظاهرات ضد سرمایه‌داری بودند.



برچسب ها : سیاسی  ,