سوریه ، این ادعای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که هواپیمای مسافربری که دولت ترکیه مانع از پرواز آن شده بود ، سلاح به دمشق حمل می کرد، رد کرده و اردوغان را به دروغگویی متهم کرد.

سوریه ، این ادعای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که هواپیمای مسافربری که دولت ترکیه مانع از پرواز آن شده بود ، سلاح به دمشق حمل می کرد، رد کرده و اردوغان را به دروغگویی متهم کرد.


به گزارش پرس تی وی به نقل از خبرگزاری فرانسه ، در بیانیه وزارت خارجه سوریه در روز پنج شنبه آمده است : نخست وزیر ترکیه به دروغگویی هایش به منظور توجیه رفتار خصمانه اش در قبال دولت سوریه ادامه می دهد.

جتهای اف 16 ترکیه روز چهارشنبه ، یک فروند هواپیمای ایرباس ای 320 را که بر فراز حریم هوایی ترکیه در حال پرواز بود ، رهگیری کردند و این هواپیمای سوری را مجبور به فرود در فرودگاه اسن بوگا Esenboga کردند.

اردوغان ادعا کرده بود که هواپیما حامل تجهیزات و مهمات برای وزارت دفاع اسراییل بود.

دمشق این حرکت را محکوم کرده و آن یک اقدام خصمانه و قابل سرزنش و یکی دیگر از نشانه های سیاست خصمانه دولت اردوغان توصیف کرد. کشوری که پایگاه شورشیان ضد سوری شده است و قلمرو سوریه را بمباران می کند.

وزیر اطلاعات سوریه به منظور به چالش کشیدن اظهار نظرهای نخست وزیر ترکیه از وی خواست تا ادعاهای خود در مورد تصرف اسلحه را اثبات کند.به گفته وی این هواپیما هیچ مهمات و تجهیزات نظامی حمل نمی کرد و اردوغان می بایست حداقل این مهمات و تجهیزات را به مردم خود نشان دهد.

آمریکا بلافاصله از ادعای اردوغان حمایت کرد به طوریکه ویکتوریا نولاند سخنگوی دولت آمریکا در این مورد اظهار داشت ، ما قویا از تصمیم دولت ترکیه در بازرسی هواپیما حمایت می کنیم.

در همین حال ، یک مقام روسی که نخواست نامش فاش شود ،اظهار داشت ، هیچ نوع سلاح یا سیستم های تسلیحاتی یا قسمتهایی از تجهیزات نظامی در این هواپیما وجود نداشته است.

مقامات ترکیه به هواپیما و مسافرانش 9 ساعت پس از فرود ، اجازه ترک فرودگاه آنکارا را دادند.، اما بخشهایی از محموله را به تصرف خود درآوردند.

این حادثه در بحبوحه تنش میان آنکار و دمشق و شرایط شبه جنگی ترکیه و سوریه رخ داد.

تنش های مرزی در سوم اکتبر گذشته بعد از پرتاب یک گلوله خمپاره به شهر مرزی آق چا قلعه در ترکیه تشدید شد اقدامی که منجر به کشته شدن 5 شهروند ترکیه شد.

آنکارا نیز بلافاصله این خمپاره اندازی سوریه را تلافی کرد که تا روزهای بعد نیز ادامه داشت و نمایندگان پارلمان ترکیه نیز به دولت اجازه دادند که در صورت ضرورت از نیروی نظامی ترکیه علیه سوریه استفاده کند.