روسیه در واکنش به استقرار سامانه موشکی ناتو در ترکیه در حال استقرار سامانه موشکی ضد هوایی پیشرفته‌ای در منطقه جنوبی نظامی خود است. 

روسیه در واکنش به استقرار سامانه موشکی ناتو در ترکیه در حال استقرار سامانه موشکی ضد هوایی پیشرفته‌ای در منطقه جنوبی نظامی خود است. 

 

 

روزنامه حریت ترکیه روز چهارشنبه (26 مهر، 17 اکتبر) به نقل از ایگور گوربل، سرهنگ ارتش روسیه گزارش داد که ارتش این کشور تا پایان سال جاری عملیات استقرار موشک‌های ضد هوایی اس-400 را به پایان خواهد رساند. 

 

این سرهنگ ارتش روسیه همچنین افزود که موشک‌های جدید می‌توانند، موشک‌های فوق استراتوسفریک و بالستیک و نیز همه انواع هواپیماها را هدف قرار داده و نابود کنند. 

 

این در حالی است که سامانه موشکی ناتو در منطقه آناتولی شرقی ترکیه مستقر است.

 

گزارش روزنامه حریت چند روز پس از آن منتشر شد که جت‌های جنگنده ترکیه یک هواپیمای مسافربری سوریه را که از مسکو به مقصد دمشق در حال پرواز بود در فرودگاه اسن بوگا آنکارا به زمین نشاندند. 

 

چند تن از مسافران این هواپیما از اتباع روسیه بودند. 

 

احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه دلیل فرونشاندن این هواپیما را دریافت گزارش‌هایی مبنی بر احتمال حمل «تجهیرات خاص ناقض قوانین حمل‌ونقل هوایی غیرنظامی» عنوان کرد.

 

با این حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: «البته هیچ سلاحی در هواپیما نبود و هیچ سلاحی نمی‌توانست باشد. محموله‌ای در هواپیما بود که یک عرضه‌کننده قانونی و حقوقی در روسیه از راه قانونی برای یک مشتری قانونی و حقوقی فرستاده بود.