واژه نامه مجلسی

            نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با یک دستشان بیانیه‌ای به محضر مقام معظم رهبری ارسال کردند و تبعیت خود را از فرمایشات ایشان درباره لزوم حفظ وحدت و دوری از تنش اعلام کردند، و همزمان با دست دیگری پای طرح سوال از رییس جمهور را امضا کردند تا نشان دهند چقدر کار می‌کنند و حتی برای لحظه‌ای هم حاضر نیستند یک دستشان بیکار بماند. از آنجا که ممکن است تجمیع همزمان این رفتارها در یک نفر موجب سردرگمی مخاطبین شود در زیر با انشتار واژه نامه‌ای سعی می‌شود تا این تناقض حل شود. هرچند که برخی تناقض‌ها تا خودتان نماینده نشوید برایتان حل نخواهد شد.

 ...


 پستو: گنجه. یک گوشه و کنار چند هزار متری که درباره بودجه‌اش نظرات مختلفی از 200 تا 700 میلیارد تومان وجود دارد. جایی که درآن می‌توان بی سر و صدا 250000000000 میلیارد تومان اموال دانشگاه آزاد را وقف و حقوق مادام‌العمر را تصویب کرد اما نمی‌توان بی سر و صدا به تعامل با دولت پرداخت. از دور شبیه شیرپاکتی برعکس است و از نزدیک شبیه قلک!

 

 سوال از رییس جمهور: تنها وظیفه، حق و مسئولیت مجلس محترم. آنقدر مهم است که قرار است نام قوه مقننه به قوه سوالیه تغییر پیدا کند! بهتر است در اعیاد و مناسبتهای شاد انجام پذیرد تا امکان شوخی کردن فراهم باشد. به همین دلیل برگزاری آن در آستانه محرم تنها مشکل این قضیه است. یک مثل قدیم می‌گوید: من اینور جوب تو اونور جوب، فحش بده فحش بستون!

 

 وحدت: همزبانی. بیا تو بغل داداش. تاریخ مصرف دارد به شدت. یعنی همه روی حرفی که من و اقوام می‌زنیم اتفاق نظر داشته باشند! قبلا در برابر تفرقه قرار داشت ولی الان هم‌خانواده آن است.

 

 نماینده(خواهشا توجه شود: عرض کردیم نماینده، نه نماینده فلان جا و اینا. سوء تعبیر نشود و به کسی برنخورد!): وکیل. کسی که برای انتخاب شدن حتما باید فوق لیسانس داشته باشد. بنده خدایی قبلا نسبت به فوق لیسانس‌هایی که با فشار دادن شاسی بدست می‌آید انتقاد کرده بود که البته خودش گفت شوخی کردم؛ بقیه هم از ته دل خندیده بودند!

 

 دغدغه معیشت مردم را داشتن: یکی از چیزهای داشتنی؛ مثل پول، خانه در بالاشهر و خیلی چیزهای دیگر. یکی از چیزهایی که خود مردم بیشتر در جنوب شهر دارند ولی نماینده‌هایی که ادعای آن را دارند غالبا در بالای شهر می‌نشینند...

 

 استفاده ابزاری از ولایت: گوش کردن حرف ولی. اگر فراکسیونی با این نام تاسیس شود اصلا استفاده ابزاری نیست اما اگر کسی با استفاده از ده درصد هوشش بفهمد که خواسته رهبری چیست استفاده ابزاری کرده است. برای اینکه شائبه اینگونه استفاده‌های ابزاری در فضای سیاسی وجود نداشته باشد تا جایی که امکان دارد باید از فرمایشات ایشون تبعیت نشود.

 

حقوق نمایندگی: یک عالمه چرک کف دست. بخاطر یک گونی ریال. تلاش برای تصویب حقوق مادام العمر موجب حلال شدن این حقوق، و خروج از مجلس در هنگام بی اعتنایی به فرمایشات رهبری موجب حرام شدن آن می‌شود.

منبع:نشریه زبان سرخ